Behandlingsmetoder

Som supplement til akupunkturen benytter jeg i klinikken forskellige teknikker, der fremmer resultaterne af behandlingen.

Disse teknikker er bl.a.:

Elektroakupunktur:

Ved elektroakupunktur sendes en meget svag strøm igennem de indsatte nåle for at stimulere akupunkturpunkterne yderligere. Strømstimulationen løsner muskelspændinger samt dæmper/blokerer for smertesignaler til hjernen.

Elektroakupunktur har i forhold til visse lidelser og kroniske tilstande vist sig at have en stærkere effekt end almindelig akupunkturbehandling.

Elektroakupunktur kan anvendes til:

Smertebehandling, muskelspændinger, sportsskader, ledproblemer, overbelastningsskader etc.

Øreakupunktur:

Øreakupunkture er en teknik til behandling af kroppen og dens organer via punkter på øret.

Øret afspejler hele kroppen dvs. at hvert lille punkt på øret svarer til et område på kroppen.

Der findes 2 former for øreakupunktur, den Kinesiske og den Franske.

Den Franske øre akupunktur som jeg arbejder ud fra blev udviklet af læge og ingeniør Poul Nogier, han fandt gennem flere års forskning frem til punkter på øret der ved stimulation, havde en effekt på kroppen og dens organer.

Jeg burger øre akupunkturen som et supplement til krops akupunkturen.

Øre akupunkturen går ud på at man på øret i de punkter man ønsker at påvirke / stimulere. isætter nåle eller permanåle. Bruger man permanåle vil disse blive siddende nogle dage.

Power-laser:

Laserterapi speeder den naturlige helningsproces og helingstid op, hvor forstuvninger, ledbåndsskader, slag, stød og fibersprængninger normalt

kan tage op til uger reduceres helningstiden til dage. Også ved gamle skader er laseren meget brugbar da den går meget i dybden i vævet.

Ved inflamationer som tennisalbue, musearm, golfalbue, frossen skulder, hælspore, akillessenebetændelse bruges laseren til at dæmpe inflamationen.

Ved smerter kan laseren bruges da den stimulerer dannelsen af endorfiner og normaliserer vævets tilstand ved autoimmune reaktioner.

Cupping / vakumterapi:

Metoden er over 5000 år gammel og tilhører de ældste måder at behandle på. Ved at placere kopper på huden udsætter man vævet for et undertryk, hvorved årer, kar og kapillærer bliver udvidet med det resultat at blod og lymfestrøm forøges. Ved at bruge et undertryk på huden, stimulerer man kroppen til bedre at kunne gennemstrømme f.eks.en øm eller spændt muskel.

TDP lampe:

Lampen bruges til behandling af mere end 30 forskellige lidelser hos mennesker og dyr.

Siden apparatet kom frem i 80, erne har det været anvendt i Kina, Japan, Korea, Australien, Europa og Nord Amerika, til behandling af 60 millioner mennesker både på klinikker, men også privat, da det er et praktisk, let anvendeligt og sikkert apparat.

I modsætning til de traditionelle lamper, som udsender infrarøde stråler, kendetegnes TDP lampen ved, at være forsynet med en metalplade belagt med en speciel sammensætning af 33 forskellige mineraler.

Når pladen i lampen opvarmes, ved hjælp af elektricitet, udsender den en speciel strøm af elektromagnetiske bølger indenfor det infrarøde område på 0,002 – 0,050 mm, som stimulerer det bio-spektrum der udsendes af den menskelige krop.

ECIWO akupunktur:

ECIWO er en en ganske ny form for akupunktur, som bygger på den teori at hele kroppen er repræsenteret på bestemte mindre områder af kroppen. Eciwo betyder "embryo contains information of the whole organism" og ved denne form for akupunktur påvirkes punkter langs de lange rørknogler (især mellemhånds og mellemfodsknogler) hvorved man via refleksbaner påvirker andre dele af kroppen og de indre organer.

El-stimulation

Ved nogle behandlinger kan man med fordel anvende el-stimulation. El- stimulation bruges ofte ved led og muskel-smerter, sportsskader, gamle skader hvor smerten ikke forsvinder, muskelspændinger, ryg og knæ-smerter. Små krokodillenæb sættes på skaftet af de nåle der sidder i de punkter man ønsker at påvirke/stimulere, man tilfører derefter en lavfrekvent strøm. Patienten mærker strømmen som en svag snurrende fornemmelse i punktet. Der er ikke smerter forbundet med denne form for behandling.

Posturologi:

Posturologi er læren om kroppens stilling og stilling i bevægelse.

Posturologi er neurologisk videnskab, som kan tilegnes på specialkurser hos dr. M. Marignan eller på universiteter I Frankrig, Italien og U.S.A.

Evnen til at stå oprejst hos mennesker er meget sårbar, hvilket forklarer den høje frekvens af dysfunktioner.

Kroppen tillader stående stilling grundet tonus i musklerne. Nogle muskler (de toniske) benyttes til at støtte skelettet, således vi kan stå oprejst, ander (de fasiske) benyttes til at bevæge sig. De fasiske muskler kan vi selv kontrollere.

Hjernen regulerer automatisk tonus i alle toniske muskler udfra nogle oplysninger hjernen får fra kroppen. Disse informationer fra kroppen kommer hovedsageligt fra fødderne, det indre øre og øjnene.

Den statiske balance hos stående mennesker eller hos mennesker i bevægelse hviler på en eneste strategi: at holde reaktionen af vores tyngdepunkt midt på et bestemt areal på gulvet.

Posturologien kan regulere de oplysninger hjernen får om kroppems stilling, således at de ikke er forstyrrende. Kroppen indtager så omgående den stilling den er konstrueret til. Således kan man I nogle tilfælde afhjælpe smerter i bevægeapperatet.

Reguleringen består I at sætte nogle nåle på øret, millimetertynde indlæg i skoene, eller en vudering af om briller eller bid skal justeres.

Klinik Foldberg • Fruevej 24 • 7900 Nykøbing Mors • 30667788 • foldberg@gmail.com